راه‌حل عبور از رکود و بحران از نگاه یک باور موفق | پایگاه رسانه‌ای اجتماعی ردا : احترام به راهبردهای بخش خصوصی حقیقت اتکا به نیروی درون است





با یکی از موفق‌ترین کارآفرینان صنعت دانش‌بنیان کشور به گفت‌وگویی پرداختیم تا راه‌حل‌های عبور از وضعیت فعلی را از زبان ایشان بشنویم؛ پاسخ‌هایی که نشان می‌دهد مدیران بخش خصوصی ما لایق‌تر از هر ساختاری به‌درستی منافذ اقتصادی را کشف و برای آن راه‌حل‌هایی قابل‌تأمل دارند.




به گزارش پایگاه رسانه‌ای اجتماعی ردا، دکتر محمدجعفر حسینی شیرازی، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «نو ایده اندیشان ماشین‌سازی حسینی» است، تحصیلات او لیسانس مهندسی مکانیک و دکتری مکانیک شاخه  بیومکانیک است.

او کارآفرین برتر حوزه سلامت، سازنده بیش از یک‌صد کارخانه تولید تجهیزات پزشکی و دارنده بیش از بیست نشان و مدال بین‌المللی درزمینه صنعت  پزشکی است؛ تجربه‌ای گران‌بها در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان که ردا را بر آن داشت تا در قالب گفت‌وگوی صمیمانه گوشه‌ای از تجارت این فعال موفق اقتصادی را منعکس کند.

 

ردا  سلام و احترام ضمن تشکر از حضرت‌عالی از این‌که وقت گران‌بهای خود را در اختیار ما گذاشتید؛ صنعت دانش‌بنیان و کالای ایرانی کلید فتح هر گفت‌وگویی است بر این اساس ممنون می‌شویم که مهم‌ترین مؤلفه حمایت از کالای ایرانی را برای ما تبیین کنید.

 

این مقوله نیازمند تلاش یک کشور است؛ یعنی فرهنگ مردم و نوع نگرش آن‌ها به کالای ایرانی، مواجهه مسؤولین کشور با مسئله تولید ایرانی، مواجهه مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید تغییر کند تا بتوان با ایجاد یک نگرش مؤثر به این مهم کمک کنیم.

برای مثال مردم با تقویت خرید کالای ایرانی و با کمک به اصلاح مشکلات آن از طریق ارتباط مؤثر با تولیدکننده و وارد شدن در مقوله «بازخورد مشتریان» می‌توانند به ارتقای نام کالای ایرانی کمک کنند.


ردا  بله بسیار عالی؛ مهم‌ترین مانع، مشکل عدیده یا عامل اخلال‌گر در کسب کار فعلی شما به‌عنوان یک صنعت دانش‌بنیان چیست؟

 

عوامل مختلفی در این موضوع خواسته و یا ناخواسته وجود دارند که باعث آن می‌شوید که تولید به مخاطره بیافتد. دو رکن اصلی این موارد «تغییر به‌یک‌باره قوانین» و «عدم ثبات ارزش ریال» است؛ که باعث عدم تصمیم‌گیری صحیح و عدم برنامه‌ریزی مؤثر در کار می‌گردد.

 

ردا - آیا راه‌حلی برای ترفیع این مسئله سراغ دارید؟

 

شرایط کشور به‌گونه‌ای است که نیاز است همه باهم برای ایجاد وضعیت بهتر کمک کنیم ازاین‌رو شاید توجه به موارد زیر بتواند شرایط بهتری را برای کشور عزیزمان محیا سازد.

  1. تقویت رویکردهای اقتصادی وزارت امور خارجه و فعال نمودن کاردارهای بازرگانی ایران در کشورهای دیگر از طریق شناخت پتانسیل‌های داخلی صنعت در ایران و بررسی و اعلام پتانسیل‌های ارتباطی با کشورهای مقصد.
  2. اعزام هیئت‌های تجاری و اقتصادی بلندپایه از ایران به کشورهای جهان برای ایجاد شرایط صادراتی کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی.
  3. تقویت سیستم اداری کشور برای کمک به تسهیل در امر تجارت و صادرات به‌منظور کم کردن زمان آماده‌سازی تا تحویل کالا در کشور مقصد.
  4. بالا بردن بهره‌وری در فرایند تولید و کم کردن هزینه‌های تولید و پایین آوردن قیمت تمام‌شده کالا و خدمات.
  5. توجه به سیاست‌های خارجی به‌گونه‌ای که بتوانیم شرایط اقتصادی مناسبی برای فعالان اقتصادی کشور فراهم آوریم.
  6. توجه به سیاست‌گذاری‌های داخلی در جهت عدم ایجاد تنش‌های اقتصادی.
  7. مهار میزان نقدینگی جامعه و هدایت آن به سمت تولید و اشتغال پایدار.
  8. استفاده از مدیران جوان، کارآمد و پویا به‌منظور ایجاد شرایط جدید و افزایش نشاط در جامعه.
  9.  دادن جرات تصمیم‌گیری به مسؤولین برای پیش برد اهداف کیفی و استفاده از طرح‌های نوآورانه.
  10.  کمک به ارتباط صنعت و دانشگاه و تغییر تفکر مسؤولین دانشگاهی و مدرک‌گرایی محض با دوستی و ارتباط بهتر صنعت گران با دانشگاهیان.
  11.  کمک به ایجاد فناوری‌های نو در کشور و ایجاد مؤسسه‌های غیر آموزشی.
  12.  کمک مسؤولین به تشکل‌های علمی و صنعتی در جهت رفع مشکلات اساسی کشور.
  13.  ایجاد هسته‌های علمی در جهت ساماندهی اقتصاد مبتنی بر فناوری در کشور.
  14. تقویت تشکل‌های خصوصی صنعتی و توجه به خرد جمعی در سیاست‌گذاری‌های آن‌ها.
  15.  حذف نظارت سازمان‌ها و نهادهای ناظر موازی در صنعت و اجازه حرکت و توسعه صنعتی در کشور.
  16.  اصلاح قوانین مالیاتی و توجه به اقتصاد آزاد جهانی.
  17.  حفظ جنبه نظارتی دولت و عدم ورود به بخش‌های اجرایی.
  18.  توجه به ساختار شرکت‌های شبه‌دولتی و کوچک کردن حجم این شرکت و اجازه رقابت به بخش خصوصی.
  19. دوستی و همدلی گروه‌ها و احزاب سیاسی در کشور در جهت حفظ آرامش و توجه به منافع جمعی نه فردی و یا حزبی.
  20.  عدم توجه مردم به شایعات منفی در کشور و کمک و همدلی در جهت ساخت ایران اسلامی بهتر



ردا  مهم‌ترین محصول شما چیست و این‌که تا دو هفته آینده برای ارائه و فروش خواهید داشت؟ از کیفیت و هدف از ارائه محصولات فعلی نیز برای ما بگویید؟

 

 محصول ما کارخانه است، یعنی حاصل کار شرکت ما ایجاد کارخانه‌های تولید تجهیزات پزشکی است و در طول بیش از سی سال توانسته‌ایم بیش از یک‌صد کارخانه بسازیم. فرایند ساخت کارخانه در حدود یک سال به طول می‌انجامد؛ و هر کارخانه دارای نوآوری‌هایی در محصول و تکنولوژی است.

ما سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در بخش سلامت کشور هدایت می‌کنیم. درواقع کسانی که درزمینهٔ تولید تجهیزات پزشکی کار می‌کنند دستی بر شفای بیماران دارند. آیا می‌توان نقش یک سرنگ و یا نخ جراحی را در بهبود یک بیمار نادیده گرفت؟ امروزه حدود بیست درصد تجهیزات پزشکی مورد مصرف در ایران در داخل کشور ساخته می‌شود و سالانه حدود یک و نیم میلیارد دلار صرف ورود کالاهایی می‌شود که امکان ساخت آن‌ها باکیفیت بالاتر در کشور وجود دارد.

توان ساخت کالاهای تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد ولی امروزه سرمایه‌های ملی کشور به سمت سرمایه‌گذاری‌های نامطمئنی می‌رود که چرخه مریض اقتصاد جامعه را رقم می‌زند.

باید سرمایه‌گذاران و ایده پردازان در کنار هم قرار گیرند تا با تعاملی سازنده در جهت ایجاد «ارزش‌افزوده بالا» گام بردارند.

تولید تجهیزات پزشکی در کشور نه‌تنها بازار پر کششی ازنظر مصرف دارد بلکه ارزش‌افزوده بالایی را نیز ایجاد می‌کند.

در حال حاضر ایران در منطقه‌ای واقع‌شده که قطب مصرف تجهیزات پزشکی است و به‌جز ترکیه تمامی کشورهای همسایه ایران، مصرف‌کننده این کالا بوده کارخانه‌های تولید تجهیزات پزشکی در این کشورها وجود ندارد.

پس امروز می‌توان با برنامه‌ریزی درست و استفاده از فرزندان ایران از این فرصت استفاده نمود.

 

این گفت‌وگو ادامه دارد




اطلاعات تماس

  • آدرس : تهران ، کيلومتر11بزرگراه فتح (جاده قديم کرج) ، سه راه شهريار ، جاده شهريار ، بعد از کارخانه ايران ياسا ، نرسيده به سعيد آباد ، شهرک صنعتي گلگون ، بلوار ميلاد جنوبي ، پلاک 14
    تلفن: 02165611247-02165611248
    نمابر: 02165611247
    تلفن همراه: 09120712724 
    ايميل : info@niamsh.com

    نمایندگی نیامش در کشور افغانستان و کشور عمان: 989151161970+  (آقای کول آبادی)