کارآفرین موفق بخش سلامت کشور


افزايش بهره‌وري توليدكنندگان هدف اصلي ما است پزشکی . نت : ارائه بسیاری از خدمات درمانی ، تشخیصی و بهداشتی به بیمار ، بدون به کارگیری ابزار و تجهیزات مناسب ممکن نیست. از این رو کیفیت تجهیزات پزشکی نقش مهمی در کارایی سیستم سلامت یک کشور دارد. این گزارش حاصل گفتگویی است با جعفر حسینی شیرازی، یکی از چهره های موفق در عرصه تجهیزات سلامت کشور.


منبع خبر: سامانه خبری شبکه پزشکی کشور
 
افزايش بهره‌وري توليدكنندگان هدف اصلي ما است
 پزشکی . نت : ارائه بسیاری از خدمات درمانی ، تشخیصی و بهداشتی به بیمار ، بدون به کارگیری ابزار و تجهیزات مناسب ممکن نیست. از این رو کیفیت تجهیزات پزشکی نقش مهمی در کارایی سیستم سلامت یک کشور دارد. این گزارش حاصل گفتگویی است با جعفر حسینی شیرازی، یکی از چهره های موفق در عرصه تجهیزات سلامت کشور.
 
گفتگو از : معصومه پیرجلی
 از همان نگاه اول مي توان فهميد که از دريچه ديگري به مسائل و مشکلات اطرافش مي نگرد. شايد همين تفاوت باعث شده تا در طول 25 سال فعاليتش در زمينه ساخت ماشين آلات و تجهيزات پزشکي جزء يکي از کارآفرين هاي موفق باشد. از نظر جعفر حسینی شيرازي کار آفرين موفق کسي است که شرايط را به نفع خود تغيير دهد و حتي در سخت ترين شرايط سعي در ارتقاء دانش فني و تخصصي کشور داشته باشد. افزايش رفاه نسبي در جامعه و افزايش بهره وري براي توليد کنندگان دو هدفي است که مدير عامل شرکت ماشین سازی حسيني روي آنها تأکيد فراواني دارد. آشنايي بيشتر با نوع فعاليت اين شرکت و چگونگي ساخت محصولاتشان موضوعاتي است كه درباره آنها با حسنی شيرازي گفت و گو كرديم.
 
از چه زماني در زمينه ساخت تجهيزات و ماشين‌آلات پزشكي مشغول به فعاليت شديد؟
25 سال است كه در زمينه تجهيزات پزشكي فعاليت مي‌كنم در حقيقت از سال 64 به صورت جدي وارد اين عرصه شدم. در طي اين سال‌ها با شركت‌هاي مختلفي همكاري داشته‌ام. در ابتدا فعاليتم در حوزه ماشين‌آلات پزشكي را با خط توليد سرنگ شروع كردم. در آن زمان سرنگ بسيار مورد نياز بود و در كشور توليد نمي‌شد. به همين دليل تصميم گرفتيم كه خط توليد سرنگ راه‌اندازي كنيم.
دقيقا ماشين‌آلات پزشكي در چه بخش‌هايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند؟
 ماشين‌آلات پزشكي در بخش‌هاي تجهيزات پزشكي، توليد، مونتاژ، بسته‌بندي و استريل مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به طور كلي تجهيزات پزشكي در بخش بسته‌بندي و استريل مشترك هستند همين عامل باعث شد كه ما هم در زمينه بسته‌بندي و استريل فعاليت‌مان را آغاز كنيم.
در آغاز فعاليت‌تان به چه شكل بود؟
 از سال 64 ساخت انواع دستگاه‌هاي مختلف  پزشكي را با استفاده از روش مهندسي معكوس شروع كرديم. اين دستگاه‌ها عمدتاً آلماني بودند  و ما آنها را مطابق شرايطي كه در ايران بود تغييرشان مي‌داديم. در حقيقت يك نوع بومي‌سازي انجام مي‌شد. براي مثال سيستم‌هاي استريل آلماني از انرژي الكتريكي براي تامين گرماي مورد نياز استفاده مي‌كردند. اما ما تغييراتي ايجاد كرديم تا اين انرژي گرمايي از طريق گاز تامين شده و تجهيزاتي كه تقريبا 65 كيلووات مصرف داشتند؛ مصرفشان به حدود 10 كيلووات تقليل پيدا كند. از اين طريق انرژي قابل توجهي صرفه‌جويي شد.
شركت شما علاوه بر راه‌اندازي خطوط توليد سرنگ، فعاليت‌هاي ديگري هم دارد؟
 بله، بعد از راه‌اندازي خطوط توليد سرنگ، در مرحله بعدي خطوط ديگري از جمله نخ‌هاي جراحي را نيز فعال كرديم و پس از آن ساخت ماشين‌آلات توليد لوله‌پزشكي در دستوركارمان قرار گرفت. البته در اين بين با شركت‌هاي صنايع غذايي هم ارتباط داشته‌ايم. يعني بيشتر در زمينه محصولات نيمه آماده و نيمه پخت شده كه در آشپزخانه‌هاي فعلي مورد استفاده قرار مي‌گيرند نيز كارهايي انجام داده‌ايم.
در ايران چند شركت هستند كه محصولات مشابهي مانند تجهيزات شما توليد مي‌كنند؟
 در ايران شركت‌هايي كه به طور خاص به توليد ماشين‌آلات و تجهيزات پزشكي بپردازند، وجود ندارد. البته هستند شركت‌هايي كه برخي دستگاه‌ها را توليد مي‌كنند اما مشابه شركت ما وجود ندارد. در حقيقت بايد گفت نه‌تنها داخل كشور بلكه در اروپا هم شركت‌هايي به اين شكل ديده نمي‌شود. بزرگ‌ترين شركت مشابه جهاني كه وجود دارد، فارماپلن است كه از شركت‌هاي مختلف دستگاه‌ها را خريداري كرده و در مكان‌هاي مختلف نصب مي‌كند اما در شركت ما عمدتاً اين ماشين‌آلات را خودمان توليد مي‌كنيم.
ميزان توليدات شركت شما چه اندازه است؟
 ميزان توليدات بستگي به سفارش‌هايي دارد كه دريافت مي‌كنيم. البته نوع توليداتمان نيز بر ميزان توليد تاثيرگذار است چون تنوع محصولات ما بسيار زياد است. زماني كه شركتي از ما يك خط كامل ماشين‌آلات خريداري مي‌كند، تمام مراحل آن از طراحي خط توليد تا راه‌اندازي برعهده ماست. در راه‌اندازي Clean roomها نيز به همين ترتيب است. يك سرمايه‌گذار وارد سيستم مي‌شود و تا مرحله پاياني ما همكاري‌هاي لازم را با او انجام مي‌دهيم و درحقيقت از تهيه مواد اوليه گرفته تا راه‌اندازي به وسيله شركت‌ما انجام مي‌گيرد.
بنابراين مي‌توان گفت توانايي ميزان توليد شركت ما به نوع درخواست و تقاضايي كه واحدها دارند بستگي دارد. از نظر خط توليد توانايي ما ايجاد 10 خط توليد در سال است كه شامل انواع ماشين‌آلات مختلف در زمينه توليد،‌مونتاژ، بسته‌بندي و استريل مي‌شود.
با اين ميزان توليد چقدر توانسته‌ايد اشتغالزايي در كشور داشته باشيد؟
 اشتغالزايي را بايد در دو جنبه مستقيم و غيرمستقيم مورد بررسي قرار دهيم. اشتغالزايي مستقيم شركت ما بالا نيست، چون در حال حاضر 5 پرسنل ثابت داريم و با حدود 90 نفر پيمانكار همكاري مي‌كنيم كه در مجموع 95 نفر به صورت مستقيم شاغل هستند. اما به صورت غيرمستقيم هر كدام از اين پيمانكارها حدود 50 نفر پرسنل دارند به اين ترتيب به نظر مي‌رسد كه اشتغالزايي شركت ما بيشتر به صورت غيرمستقيم بوده است تا مستقيم.
ماشين‌آلاتي كه در شركت شما توليد مي‌شود چقدر از استانداردهاي لازم برخوردار است؟
 در زمينه استانداردهاي داخلي فعاليت زيادي نداشته‌ايم. البته اقدامات لازم از سوي شركت ما انجام شده اما به دليل اينكه هنوز در كشور استانداردهاي داخلي براي توليد تجهيزات و ماشين‌آلات پزشكي وجود ندارد نتوانسته‌ايم استاندارد داخلي را بگيريم. علت نبود استاندارد هم اين است كه براي تدوين استاندارد نياز است كه شركت‌هاي مختلفي مشغول به فعاليت باشند و محصولات چند توليدكننده در كنار هم قرار گرفته و با كيفيت‌ترين و استانداردترين آنها انتخاب شود. اما از آنجا كه در ايران شركت ما تنها توليدكننده تجهيزات و ماشين‌آلات پزشكي است عملاً نمي‌توان محصولات را با هم مقايسه كرد.
كيفيت توليدات شما در مقايسه با محصولات مشابه خارجي، قابل مقايسه هستند؟
 تجهيزات و ماشين‌آلات پزشكي شامل محصولات آمريكايي، اروپايي و آسيايي هستند. كيفيت ماشين‌آلاتي كه در آسيا توليد مي‌شوند بسيار پايين است و در كل محصولاتي كه از كشور چين يا كره در زمينه محصولات پزشكي وارد شده عمدتاًًً از كارآيي خوبي برخوردار نيستند. شركت ما سعي كرده تا ماشين‌آلاتي كه توليد مي‌كند مطابق الگوي محصولات اروپايي‌ها باشد و از اين جهت مي‌توانيم ادعا كنيم كه تا حدود 90 درصد كيفيت تجهيزات اروپايي پيش رفته‌ايم و به 10 درصد باقيمانده هم به اين دليل دست پيدا نكرده‌ايم كه دانش فني و مواد اوليه مورد نيازمان به طوركامل در اختيارمان نيست و همين عامل باعث شده كه به 100 درصد كيفيت محصولات اروپايي نرسيم.
تفاوت قيمت محصولاتي كه شما توليد مي‌كنيد با محصولات مشابه خارجي چقدر است؟
 تفاوت قيمت محصولاتي كه شركت ما توليد مي‌كند با نمونه مشابه خارجي بسيار زياد است. تقريباً قيمت ماشين‌آلات خارجي 5 برابر محصولات ايراني است و در كالاهاي تخصصي مانند نخ جراحي اين تفاوت قيمت بسيار بالاتر است.
علت اين تفاوت قيمت در چيست؟
 كشورهاي اروپايي در ساخت ماشين‌آلاتشان قيمت دانش فني كه صرف ساخت تجهيزات كرده‌اند را نيز لحاظ مي‌كنند و اين در حالي است كه قيمت دانش فني در ايران محسوب نمي‌شود و تنها مستقيماً قيمت ابزار و تجهيزاتي كه در ساخت ماشين استفاده شده در نظر گرفته مي‌شود اما در كشورهاي خارجي مبلغي هم براي دانش فني تعريف مي‌كنند.
فعاليت‌هايي در زمينه صادرات ماشين‌آلات و تجهيزات پزشكي به كشورهاي ديگر هم داشته‌ايد؟
 فعاليت‌هايي كه در حوزه صادرات انجام داده‌ايم بيشتر به صورت غيرمستقيم بوده و صادرات به شكل مستقيم نداشته‌ايم به اين گونه كه توليدكنندگان ماشين‌آلات و تجهيزات را ا ز شرکت ما خريداري كرده و واحدهايي را در كشورهاي خارجي راه‌اندازي مي‌كنند.
برنامه‌اي براي گسترش صادرات ماشين‌آلات و محصولات‌تان داريد؟
 بله، براي گسترش صادرات به صورت مستقيم در كشورهاي آسياي ميانه برنامه‌ريزي‌هايي انجام داده‌ايم. منتها چون تفاوت قيمت ايجاد خط توليد پزشكي در آن كشورها بالاست، مذاكرات‌مان به طور كامل به نتيجه نرسيده، اما نزديك به توافق هستيم. در عراق هم پيشنهاد راه‌اندازي دو خط توليد را داشته‌ايم كه در حال مذاكره با وزارت بهداري عراق نيز هستيم و اميدواريم كه بتوانيم براي اين كشورها خط توليد راه‌اندازي كنيم.
تاكنون چه پروژه‌هاي بزرگي را انجام داده‌ايد؟
 بزرگ‌ترين پروژه‌اي كه تمام مراحل آن را شركت ما انجام داد، توليد نخ‌هاي جراحي در ايران بود. البته تقريباً سازنده تمام ماشين‌آلات پزشكي موجود در كشور براي اولين‌بار شركت ما بوده است. اما پروژه‌اي كه مي‌توانيم ادعا كنيم تمام پروژه متصل به شركت‌ ما است، نخ جراحي است. در زمينه سيستم‌هاي استريل هم پروژه‌هاي مختلفي را در كارخانه‌هاي مختلف انجام داده‌ايم.
تحريم‌هاي موجود تاثيري بر روند توليد محصولات شما نداشته است؟
 در حال حاضر كه تاثيري نداشته است. اما بدون شك تاثير اتي خواهد گذاشت و بيشتر اين تاثيرات روي قيمت‌ها است. چون ما بيشتر قطعات مورد نيازمان را از كشورهاي اروپايي خريداري مي‌كنيم با تحريم‌هاي به وجود آمده قاعدتاً بايد احتياجاتمان را از طريق واسطه‌ها تامين كنيم و همين امر باعث افزايش قيمت‌ها خواهد شد.
شما برنامه خاصي براي دوران تحريم داريد؟
 در وضعيت كنوني موفق‌ترين افراد، كساني هستند كه از اين شرايط بتوانند استفاده درستي كنند. كشور ما هميشه تحت تحريم‌هاي بين‌المللي بوده و قدرت‌هاي بزرگ همواره به نوعي تحريم‌هاي مختلفي را بر كشور ما اعمال کرده اند. بنابراين بهتر است كه توليدكنندگان داخلي سعي كنند از شرايط موجود به نفع احسنت استفاده كرده و شرايط را به گونه‌اي مناسب تغيير دهند.
در گذشته نيز ما حوادث زيادي مثل انقلاب، جنگ و شرايط پس از آن را پشت سر گذاشتيم. به نظر من موفق‌ترين افراد كساني هستند كه در شرايط فعلي بتوانند اشتغالزايي داشته باشند و به خوبي از اين موقعيت عبور كنند.
آيا در زمينه بازاريابي و جلب مشتري هم فعاليت كرده‌ايد؟
 همان گونه که گفتم در كشور تقريباً بي‌رقيب هستيم اما اين موضوع باعث نمي‌شود كه به دنبال بازاريابي و جذب مخاطب نباشيم چون واردات تجهيزات و ماشين‌آلات پزشكي به كشور بالاست براي همين ما در تلاش هستيم تا محصولات‌مان را به كساني كه ماشين‌آلات مورد نيازشان را از خارج وارد مي‌كنند بشناسانيم تا براي تهيه محصولات‌شان از داخل كشور اقدام كنند. در همين راستا عمدتاً در نمايشگاه‌هاي تجهيزات پزشكي يا نما
 يشگاه‌هاي بسته‌بندي شركت كرده‌ايم. از سال 75 نيز از تبليغات اينترنتي بهره گرفتيم. در گذشته كه اينترنت در ميان افراد جامعه نفوذ پيدا نكرده بود اثربخشي لازم به دست نيامد اما با گذشت زمان و همه‌گير شدن اينترنت اين موضوع قوت بيشتري پيدا كرده است.
جايگاه ايران در توليد ماشين‌آلات و تجهيزات پزشكي كجاست؟
 ايران جزء بهترين توليدكنندگان تجهيزات پزشكي است. كشورهاي همسايه هم با آگاهي از اين موضوع بسيار مايل هستند تا خريدهاي خود را از ايران انجام دهند اما اين خريدها به صورت رسمي و قانوني نيست و تقريباً مي‌توان گفت از مباني قانوني و ثبت شده‌اي پيروي نمي‌كند. براي مثال كشورهاي آسياي ميانه، عراق، افغانستان و حتي كشورهاي عربي ماشين‌آلات و تجهيزات پزشكي خريداري كرده‌اند.
شركت شما چقدر توانسته در ارتقاي جايگاه ايران موثر باشد؟
 فرايند توليد دو بخش دارد، يكي مواد اوليه و ديگري ماشين‌آلات. هرچه شركت ما در بخش ماشين‌آلات بهتر فعاليت كند محصولات توليد شده هم از كيفيت بالاتري برخوردار خواهد بود. شركت ما سازنده ماشين‌آلات و تجهيزات پزشكي است براي همين سعي كرده‌ايم در اين زمينه از بهترين و عالي‌ترين تجهيزات كه در دنيا وجود دارد استفاده كنيم. در حقيقت در ساخت قطعه‌قطعه ماشين‌آلات‌مان از سيستم‌هايي استفاده كرده‌ايم كه به روز و كارآمد باشد.
تمام تلاش ما اين است كه بهره‌وري را براي توليدكنندگان بالا ببريم. براي مثال خط توليدي وجود داشته كه در آن 25 نفر فعاليت مي‌كردند اما به گونه‌اي اين خط توليد را با چند ابتكار كوچك تغيير داديم كه توانست با تعداد 5 نفر همان تيراژ يا در مواقعي بيشتر از آن را توليد كنيم.
ايران در زمينه ماشين‌آلات و تجهيزات پزشكي صادركننده است يا تنها اين دانش شكل وارداتي داشته است؟
 در سال‌هاي اخير به اين ترتيب بوده كه دانش فني در ايران افزايش پيدا كرده و ايران توانسته صادركننده دانش و تكنولوژي‌هاي نوين باشد. خوشبختانه محصولاتي در كشور توليد شده كه باعث ترقي رتبه ايران در جهان شده است. مخصوصا در زمينه نانو اين موضوع بسيار چشمگير است.
شركت شما هم محصولاتي توليد كرده كه باعث ارتقاي جايگاه ايران شود؟
 فعاليت شركت ما هميشه پشت پرده بوده و ديده نمي‌شود. چون همانگونه كه قبلا هم اشاره كردم ما سازنده ماشين‌آلات پزشكي هستيم و تجهيزات و ماشين‌آلاتي كه ما توليد مي‌كنيم در خطوط مختلف به كار گرفته مي‌شود

اطلاعات تماس

  • آدرس : تهران ، کيلومتر11بزرگراه فتح (جاده قديم کرج) ، سه راه شهريار ، جاده شهريار ، بعد از کارخانه ايران ياسا ، نرسيده به سعيد آباد ، شهرک صنعتي گلگون ، بلوار ميلاد جنوبي ، پلاک 14
    تلفن: 02165611247-02165611248
    نمابر: 02165611247
    تلفن همراه: 09120712724 
    ايميل : info@niamsh.com

    نمایندگی نیامش در کشور افغانستان و کشور عمان: 989151161970+  (آقای کول آبادی)